Avui, com cada 9 de Maig celebrem el dia d’Europa. Enguany de una manera potser menys festiva i, per descomptat, sense cap presencialitat. Però això no vol dir ni menys fraternal ni menys sentida.

Tal dia com avui, fa 70 anys (9 de Maig de 1950), Robert Schuman, llavors Ministre d’Afers Exteriors de la República de França presentava la seva proposta per a unir Europa i contribuir així a evitar nous moviments bèl·lics al continent. L’evolució d’aquella inicial proposta ens ha portat a La Unió Europea que coneixem avui, forjada a partir de petites, mitjanes i fins i tot grans passes; però en qualsevol cas feta a partir de l’esforç de tothom; ens polítics, operadors econòmics i socials, societat en general i, per descomptat, les pròpies institucions.

Enguany celebrem un dia d’Europa diferent, no tant sols per les circumstàncies que ens porten a una commemoració més íntima, sinó també per haver perdut un company de viatge, que ha deixat pel camí la il·lusió en el projecte i ha preferit caminar sol. Lluny de cap crítica, llibertat de decisió i sort en la nova etapa, tot i el meu dret a creure que a dins hi estem millor.

Perquè la creació de la Unió Europea, com qualsevol projecte ambiciós, és això. Avançar, entrebancar-se, caure, aixecar-se, equivocar-se, rectificar… Sobretot quan és un projecte que no té precedents i, per tant no podem emmirallar-nos en els èxits d’altres i aprendre d’ells. El mirall som nosaltres, i això ens ha de fer sentir tot l’orgull del que fem, però també tota la responsabilitat de la feina, de la imatge i del missatge que enviem.

Ens diuen que el món canviarà arrel del Covid-19. No sé cap on anirà ni quins reptes diferents haurem d’entomar. Però sens dubte tot repte és una oportunitat, i com cada dia, perquè la Unió Europea la fem cada dia entre totes les persones, haurà de treballar per a ser millor i, sobretot, per a fer millor el món en que vivim, vetllant per a tothom i comptant amb tothom, tot i les etzibades que rep i rebrà tant de dins com de fora.

Persistència, esforç i responsabilitat.

Feliç dia d’Europa 2020

Josep Ma. de Dios