El dia 6 de març a les 16:00 de la tarda el membre de l’IEE, Dr Toni Abat, participarà en un seminari organitzat pel Centre d’Estudis de Temes Contemporanis (CETC) conjuntament amb la Direcció General per a la Promoció i Defensa dels Drets Humans de la Generalitat de Catalunya i l’Ateneu Barcelonès.

L’objectiu de la conversa és reflexionar sobre la gestió de les migracions a la Unió Europea des de la perspectiva dels drets fonamentals. El seminari, amb el títol “La tensió entre garanties i vulneracions de drets humans a la Unió Europea”, comptarà amb la participació del Dr. Dimitry V. Kochenov (CEU Democracy Institute, Budapest), el Dr. Antoni Abat Ninet (Institut d’Estudis Europeus, UAB) i l’investigador Jorge Piñera (Institut d’Estudis Europeus, UAB).

Data: 6 de març, de 16 a 19 h

Lloc: Sala de Juntes de l’Ateneu Barcelonès (C/ de la Canuda, 6, Barcelona)

Sobre el seminari

La Unió Europea ha fet de la protecció dels drets humans un principi fundacional i un senyal d’identitat. No obstant això, la seva actuació a les fronteres dona lloc a violacions sistemàtiques dels drets humans. Mentre dins del seu territori la UE garanteix un dels estàndards d’estat de dret més alts del món, la política migratòria a les seves fronteres és còmplice de la mort de milers de migrants. Aquesta situació planteja una paradoxa que fractura la percepció social de la Unió Europea i genera inquietuds ètiques, polítiques i jurídiques.

Quines eines jurídiques i polítiques existents podrien mobilitzar-se per garantir els drets humans dels nacionals de tercers països que busquen protecció a la UE? Ha perdut legitimitat la Unió Europea en un context de reiterades violacions dels seus valors i del Conveni Europeu de Drets Humans que diu defensar? Fins a quin punt la Unió Europea o els estats membres són responsables de la crisi humanitària, en particular al Mediterrani?

A través d’aquest seminari, et convidem a debatre aquestes qüestions amb altres persones que treballen en diferents àmbits amb l’objectiu d’influir en el debat públic i sensibilitzar sobre un tema de creixent preocupació en les pròximes i molt disputades eleccions europees. Per tal de mantenir un espai de debat lliure i segur, les discussions s’atindran a la Regla de Chatham House. Aquesta invitació és personal i intransferible.

La iniciativa neix de les qüestions plantejades a la recent publicació del monogràfic número 60 de la Revista IDEES, “Els drets humans a Europa: simple retòrica?“, editat pel Centre d’Estudis de Temes Contemporanis i la Direcció General per a la Promoció i Defensa dels Drets Humans de la Generalitat de Catalunya.

Materials de discussió

El seminari inclourà la presentació inicial de dos articles: el primer, a càrrec del Dr. Dimitry V. Kochenov i, el segon, a càrrec del Dr. Antoni Abat i l’investigador Jorge Piñera. Seguidament, tindrà lloc un debat obert amb els participants. L’article de Dimitry V. Kochenov el trobaràs aquí. L’article d’Antoni Abat i Jorge Piñera l’enviarem d’aquí a uns dies. La conversa es desenvoluparà en anglès.